LATEST NEWS

Rabattkod på Styleport.se

Exklusivt för Behindeveryman.se ´s läsare!

Skärmavbild 2014-04-20 kl. 21.21.06

Rabattkoden RINGB ger  20% på hela sortimentet från Moroccanoil hos Styleport.se och gäller tom tisdag 22/4!

 

Happy shopping!

Hemmaträning med Maria

Marias största intresse är träning och hälsa och sin dotter såklart! Hon bor med sin fotbollsspelande man i Tyskland och bloggar om sin vardag med en stor dos humor och ironi.  Jag passade på att fråga om lite träningstips och här kommer dom! Ni hittar hennes blogg på Mariaslife.

Skärmavbild 2014-04-07 kl. 08.15.05Skärmavbild 2014-04-07 kl. 08.18.56

Fick frågan av Johanna om jag ville skriva ett inlägg för deras hemsida, och ja, såklart ville jag det! Ett av mina stora intressen är träning, och när jag funderade hur jag skulle kunna lägga upp ett inlägg om detta så utgick jag först från den givna synonymen för de tjejer som bloggar på behindeveryman: de alla har fotbolsspelande män. Men det som de ju också har gemensamt – och som troligtvis en hel del andra tjejer även har gemensamt med dem (inklusive jag själv) – är att de är mammor! Med det konstaterandet har vi då alltså träning + fotboll + barn, vilket i sin tur ger oss det uppenbara svaret –> hemmaträning. (Okej, den var väl inte jätteuppenbar, men det är inte så lätt att få ihop det alla gånger, haha.)

Hemmaträning är både väldigt lätt och väldigt svårt. Ofta enligt följande: lätt att säga – svårt att få gjort. Igenkänningsfaktor, någon? Jag vill heller inte påstå att det är bättre än gym, kanske snarare sämre, då det gissningsvis är rätt få människor som har en två meter lång roddmaskin stående mellan soffan och golvlampan eller en latsdragmaskin i hallen. På samma gång är ett gym väldigt effektivt i just effektivitet – det är ju rätt svårt att inte träna om man väl kommit sig dit, framförallt för att det är snäppet svårare att maka sig ner i en benpress med en chokladstång i handen och tänka ”jag gör det imorgon istället”.

Det som däremot är bättre med hemmaträning är att man kan ha en bebis med sig! Medan det ibland kan vara väldigt svårt att komma iväg till ett gym, och framförallt om man bor utan närhet till snälla barvakter, så är ju hemmet alltid tillgängligt och dessutom öppet 24/7. Jag tänkte här försöka ge lite tips på hur man kan träna hemma och förhoppningsvis även hjälpa till att inspirera er till det svåraste – att får det gjort! ;)

Skärmavbild 2014-04-07 kl. 08.14.34Skärmavbild 2014-04-07 kl. 08.18.15

Först: alla dessa bilder på vältränade mammor med skrattande bebisar som tränar tillsammans är för det mesta just bara det: bilder. En bebis tycker kanske det är kul att åka upp och ner i en benböj fem gånger, men sen vill den göra någonting annat. Och inte sen, utan NU. Nu, nu, nu! Och ja, även mina bilder här är tagna mer för att se fina ut än för att visa ett vanligt träningspass. ”Le nu snälla lilla gullegumman!”. Vill man ha effektiv träning så är det nog bäst att glömma dessa mamma-bebis bilder och satsa på de stunder när bebben sover eller kan underhålla sig själv. Med det inte sagt att man sedan inte kan ha kul träning tillsammans med sin bebis/barn, men då är det mer fokus på bebben och mindre fokus på dig.

Börja: Som redan konstaterat så är det sällan man har diverse gymmaskiner i hemmet, men det fina med träning överlag är att det faktiskt inte krävs dyra redskap för att man skall kunna aktivera sig och få resultat. En matta räcker långt. Ett par vikter till är en enkel men stor bonus.

Hur: Ett förslag är att dela in träningen i kondition och styrka, på så sätt ser man till att musklerna inte utsätts för samma belastning flera dagar i rad och minskar därmed även risken för förslitningsskador. Jag personligen älskar att springa, så en löprunda är mitt naturliga konditionspass. Dock kan långa och hurtiga (barnvagns-)promenader vara väldigt effektiva, och ett tips är att tillexempel leta upp en lång uppförsbacke och så powerwalkar man upp pch ner för den fem gånger extra. Att köra på intervaller är en annan rolig – och jobbig! – utamning. Ett pass kunde då vara:

Powerwalka/Jogga lätt 20 min Hitta en uppförsbacke: Spring uppför backen i 90% av din maxhastighet och jogga ner i lugnt tempo. Upprepa X 6 Powerwalka/Jogga lätt 15 min Gällande styrka så är de framförallt kroppsstyrka som gäller, men har man vikter så är ju detta såklart en fördel för att kunna göra vissa övningar. Något man kan tänka på här är att skriva upp de övnigar man har tänkt göra innan träningspasset. På det sättet uppstår ingen ”och vad ska jag göra nudå?”-paus och man pressar sig även att köra det där sista om det faktiskt finns skrivet svart på vitt. Mina egna scheman är alltid tillfälliga kladdar som jag gör om från gång till gång, men nedan ser ni lite av hur det kan se ut. Kanske någon får en idé till ett eget träningspass.

Och kom ihåg – har man varit gravid så bör man vänta med magträning av de raka magmusklerna i 12 veckor! Börja sedan magträning med plankan, sidoplankan och olika övningar för de inre magmusklerna.

Sist: Många kanske tänker att det inte är någon vits om man inte får till ett såkallat riktigt träningspass, men det är helt fel. All träning är bra träning, och oavsett om det så är att man springer upp och ner för trapporna tio gånger eller gör en kvarts bålstyrka så kommer det hjälpa till att ge dig en starkara och gladare kropp!

Skärmavbild 2014-04-07 kl. 08.18.40

30 % rabatt till er på ögonfransserum & the incredible facemask!

Skärmavbild 2014-03-26 kl. 19.31.20

Skärmavbild 2014-03-26 kl. 19.34.11

Nu vill vi ge er 30 % rabatt om ni köper Maylash ögonfransserum som förlänger dina fransar! Maylash är ett serum som dessutom är naturligt och fritt från skadliga ingredienser.

Ni får också 30 % rabatt på the incredible facemask som tar bort pormaskar och död hud, perfekt såhär efter vintern och inför sommarens bränna.

Klicka in på Maybeauty och läs mer. Ange koden: behindeveryman